På Edcamp: Om sociala medier och lärares yrkesetik

Magnus Blixt är en av deltagarna i Edcamp Stockholm och här skriver han ett inlägg om de frågor han vill lyfta på Edcamp 31 oktober:

Sociala medier väcker en del frågor hos oss lärare. En del rent tekniska; hur, var, varför? En del didaktiska; hur, vad, varför? Slutligen bör det även väcka en del yrkesetiska överväganden; hur, vad, konsekvenser?

Ska man som lärare vara vän med sina elever på exempelvis Facebook? Hur hantera föräldrar? Vad kan – och bör – man skriva på Twitter? Vilket ansvar har vi för det elever skriver och gör på sociala medier? Kollegor? Skolledare? Vad bör man blogga om och vad bör man låta bli? Hur kan ett 1-1-klassrum med parallella diskussioner och möjligheter till nätmobbning bäst hanteras?

Allt detta är frågor som vi på allvar behöver diskutera i lärarkåren. Vi kan säkert komma till olika slutsatser, men det är viktigt att de är medvetet grundade. Lärarnas yrkesetiska råd har börjat arbeta med frågan och hoppas kunna komma med någon form av vägledning i början av 2012. På vägen dit tänker vi diskutera frågan i olika forum – där Edcamp Stockholm kan bli ett av de viktigare avstampen. Vi har en väldigt öppen och undersökande inställning till frågan och söker god dialog med lärare och andra initierade som tänker, tycker och funderar tillsammans!

Lärare förbinder sig att i sin yrkesutövning hålla de yrkesetiska principerna levande genom att dels återkommande diskutera och bearbeta yrkesetiska ställningstaganden i arbetet, dels ta upp de konflikter av etisk innebörd som uppstår

/Lärares yrkesetikhttp://www.lararesyrkesetik.se

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s